„ZNÁMKA UZNÁNÍ“

Po dlouhém letu nebo náročné jízdě autem se těšíte, až budete v cíli – a je jedno, jestli je to hotel, kemp nebo apartmán. Jak je však kromě výhledu, nabídky volnočasových aktivit a počasí důležité udržované a čisté prostředí? Své názory zde představuje Zoltan Gogh, senior manažer sekce Housekeeping společnosti AIDA Cruises, Tatjana Ahmed, manažerka úklidových služeb hotelu Grand Hyatt Dubai a předseda Asociace cestovního ruchu Spojených arabských emirátů, Alexander Waltner, autor blogu swedishnomad, Axel Stolz, vedoucí oddělení mezinárodního prodeje společnosti Kärcher, Will Hatton, vášnivý vyznavač autostopu a Karsten Krüger, tesař na cestách.

 

 

Header-Travel

„Očekávání mezi New Yorkem a Miami“ - Zoltan Gogh, AIDA Cruises

Na jedné straně je čistota v hotelnictví základní službou, na druhé má skutečně významný vliv na celkový zážitek z cestování. Proto na našich lodích věnujeme úklidu a čištění velkou pozornost. Faktem je, že pokud vše funguje, vnímáme čistotu jako normální. Když je něco špatně, okamžitě to ze strany našich hostů způsobí obrovskou nespokojenost. Chápeme to a chceme tomu všemi silami předcházet.

Kajuta musí být 100% perfektní, protože zde hosté pobývají, postel a koupelna jsou velmi důležité. Také hygiena v oblasti wellness má nezanedbatelný význam. Společně se společností Kärcher jsme vytvořili koncept čištění, který nám umožňuje hned dvě věci: díky moderní technologii provádíme naše úkoly v nejvyšší kvalitě. A k tomu jsme ještě mnohem rychlejší, takže naši pracovníci mají více času věnovat se přímo péči o hosty. Pro ty je také stále důležitější ekologický aspekt. Omezili jsme tedy používání chemických čisticích prostředků, aniž bychom se museli vzdát nejvyšších hygienických standardů.

Možná ještě jeden zajímavý postřeh na závěr: existují naprosto odlišná očekávání, která pravděpodobně souvisejí s rozdílnými kulturními zvyklostmi. Když jsem cestoval na našich lodích, tak jsem si například všiml, že hosté ze severní Evropy kladou zčásti důraz na jiné věci, než hosté z jižní Evropy – čistota je důležitá pro všechny, ale ne vždy ve stejné podobě.

Zoltan Gogh studoval management cestovního ruchu a potom pracoval ve společnosti organizující okružní plavby. Splnil si tak svůj životní sen, totiž spojit práci s cestováním. Dnes je zodpovědný za sekci úklidu a čištění lodní flotily společnosti AIDA a zajišťuje pohodlí přibližně 30.000 hostů týdně.

Gogh
Ahmed

„Čistota je klíčový faktor“ - Tatjana Ahmed, Grand Hyatt Dubai/ Asociace cestovního ruchu Spojených arabských emirátů

Čistota je klíčovým faktorem pro celkový zážitek z cestování. Když se rozhodujete pro určitý hotel, často vás ovlivní recenze hotelů na hodnotících portálech nebo doporučení přátel a rodiny. Jestliže někdo není spokojený s čistotou ubytování, ztratili jsme ho – a díky špatnému hodnocení i další potenciální hosty.

V hotelu Grand Hyatt Dubai, kde mám na starosti úklidové služby, se proto snažíme, aby host při otevření pokoje mohl říct jen „wow“. Není to jen o zjevné čistotě, ale také o hygieně – musíme zabránit možnosti šíření nemocí. To je dnes díky neustále rostoucímu mezinárodnímu průmyslu cestovního ruchu velmi důležité.

Abychom to všechno mohli zajistit, neustále školíme náš tým. Každý pracovník musí vědět, které plochy má ošetřit a jakým čisticím zařízením, jaký čisticí prostředek potřebuje a jakou metodu čištění má zvolit. Důležitý je i odpovídající plán čištění, aby bylo v hotelu kdykoli a všude čisto.

Jednou denně kontrolujeme pokoje i veřejné prostory. Máme tak jistotu, že se naše standardy dodržují, a naši pracovníci zase vědí, že jejich práci vidíme a hodnotíme. Z mého pohledu je pro to, aby vše fungovalo, nejdůležitější motivace. Například sdílíme pozitivní zpětné vazby s naším úklidovým týmem, protože když jsou naši hosté spokojení, je to rozhodně zásluha každého jednotlivého pracovníka.

Indie, Maledivy, Singapur, Jordánsko, Omán a Katar: Tatjana Ahmedová ve své profesní kariéře procestovala půl světa, aby se podílela na otevírání hotelů nebo kontrolovala úklidové služby. Dnes je manažerkou úklidových služeb v hotelu Grand Hyatt Dubai a funkční specialista úklidových služeb pro hotely Hyatt Hotels.

„Špinavý pokoj je špatný začátek“ - Alexander Waltner, profesionální cestovatel a autor blogu

Když jste na cestách, bydlíte kratší nebo delší dobu na místě, kde před vámi žili jiní lidé. Není to tedy příjemný pocit, když přijdete do špinavého pokoje – je to špatný start jakékoli cesty. Samozřejmě nebudete v hotelu nebo apartmánu trávit většinu času, ale i tak je čistota důležitá. Z mého pohledu je to známka uznání pro hosta, nebo z opačného pohledu: dostanu-li se na místo, kde není čisto, necítím se jako host respektován.

Pro mne osobně přitom není všechno stejně důležité. Skvrna na stěně sice není krásná, ale lze ji snést. Nejdůležitější je pro mě postel a koupelna – místo, kde spím nebo se myji, chci mít dobře udržované. Většinou to tak je, ale ne vždy. Jednou jsem přišel do hotelového pokoje, který byl v neuvěřitelném stavu: vlasy, mrtvý hmyz a skvrny na povlečení, plechovky a plastový odpad na podlaze. Zavolal jsem na recepci a řekl, že můj pokoj asi ještě není uklizený. Po deseti minutách mi bylo řečeno, že je vše připravené. Odpadky byly pryč, ale postel vypadala stejně, jako předtím. Nechal jsem si tedy zavolat manažera a ten se mě ve vší vážnosti zeptal, co se mi nezdá v pořádku. Protože jsem si rezervoval pokoj ve čtyřhvězdičkovém hotelu, byl jsem hodně překvapený, že se tu takové věci trpí. Po chvíli přesvědčování se mi manažer omluvil a zařídil, aby se pokoj řádně vyčistil.

Alex Waltner, známý také jako Swedish Nomad, cestoval čtyři roky po světě a navštívil od roku 2014 50 zemí. Jeho cestovní blog Swedishnomad.com nabízí pestrou směs turistických tipů.

Waltner
AIDA
Stolz

První dojem je určující - Axel Stolz, Kärcher

Pokud pocházíte ze švábské kulturní oblasti, máte beztoho vysokou afinitu k věcem kolem čištění. Například při létání má pro mne čistota kromě bezpečnosti nejvyšší prioritu. Dobře udržovaný hotel je také velmi důležitý, protože je vedle prvních dojmů z letiště nebo nádraží určující pro celkový obraz města či regionu. Asi polovinu roku jsem služebně na cestách. Tady nejde vůbec o luxus, protože v hotelovém pokoji trávím jen krátkou dobu, ale kromě určité kvality postele je čistota ústředním bodem.

Z mého pohledu je zajímavé, že na celém světě existují vysoké standardy, ať cestujete do Indie, oblasti Perského zálivu, Etiopie nebo Bangladéše. Jednou jsem měl na služební cestě velmi zvláštní zážitek. Rezervoval jsem si hotel střední cenové kategorie. Můj pokoj byl v osmém patře, bez výtahu a bez ručníků, které si každý musel zajistit sám. Koberec měl naštěstí tmavě hnědou barvu, v koupelně byla plíseň a vana byla zabarvená do červena – pravděpodobně od železité vody. Na povlečení bylo pár skvrn, takže jsem si ke spaní našel jeden roh, který vypadal nejlépe. Generátor velikosti dieselové lokomotivy byl přímo pod mým pokojem a každou hodinu naskočil. Nepříliš příjemná zkušenost, ale teď je mi jasné, proč náš manažer pro export pro tento region má vždy v zavazadle spací pytel.

Axel Stolz, vedoucí oddělení mezinárodního prodeje společnosti Kärcher, tráví až 60 procent pracovní doby na cestách. Jeho cesty přitom vedou do celého světa – od Tuniska, Alžírska a Maroka přes Keňu, Etiopii a jižní Afriku až po Paraguay, Uruguay a Panamu.

„Jednou nohou v latríně...“ - Will Hatton, autor www.thebrokebackpacker.com a přesvědčení vyznavač autostopu

„Zažil jsem nocování pod širým nebem, divoké kempování, přespávání v chatkách a stodolách. Vypořádám se s každou situací. Co však mám vždy s sebou, je čistá vložka do spacího pytle. Tu používám, když povrch, kde si chci odpočinout, není moc čistý. Přijde mi zajímavé, že typ ubytování nemá velký vliv na můj pocit čistoty. Vidím to spíš tak, že standardy se hodně mění podle toho, jakou zemi navštívíte – a samozřejmě také kolik peněz vynaložíte. Jinak mám na svých cestách většinou štěstí, je jen pár zážitků, na které nevzpomínám moc rád. K nim patří některé záchody v Indii, jejichž stav bych zde snad ani nechtěl blíže popisovat – ale skutečně to bylo celkem nechutné. Jednomu mému kamarádovi se v Dillí jedna noha v takové toaletě zasekla. Bylo mi ho hodně líto, ale byla to i svým způsobem velká legrace. Ten chudák!“

Po dlouhém letu nebo náročné jízdě autem se těšíte, až budete v cíli – a je jedno, jestli je to hotel, kemp nebo apartmán. Jak je však kromě výhledu, nabídky volnočasových aktivit a počasí důležité udržované a čisté prostředí?

Hatton
Krueger

„Pořádek je důležitý pro motivaci.“ - Karsten Krüger, cestovatel a tesař

„Když jsme jako tovaryši na vandru, hraje téma čistota významnou roli: všechen svůj majetek a jmění máme v tak zvaném „Charlottenburger“ (srolovaný ranec na cesty) nebo v našich šatech. Kdo je celý rok na cestách, musí dbát na to, aby bylo jeho oblečení řádně vyčištěné, důsledně dbát na osobní hygienu a samozřejmě i na řádné ubytování. Když přijdu na stavbu a musím pracovat ve špíně a nepořádku, mám z toho špatný dojem. Pořádek je důležitý pro motivaci, na stavbě i v životě.  

Zde jsme samozřejmě ovlivněni evropskými standardy, co se týká dostupnosti vody a vzdělání. Víme, proč je čistota důležitá a jakou roli hraje hygiena. Byl jsem už v Austrálii, Severní Americe, Asii a Africe. Když se podíváte do zemí, kde je voda především na pití, nelze dodržovat čistotu, tak jak ji známe. Na to je jí moc málo.

Co jsem na všech cestách považoval za nejhorší, je bezohledné nakládání s odpadem. Například v Americe jsem jezdil po železniční trati, kolem které byly v lese vyhozené chladničky. Nemusíme se ale dívat ani tak daleko, protože i v Evropě jsme stále ještě konzumní společnost. Tady je podle mého názoru naléhavá potřeba změnit povědomí lidí.“

Karsten Krüger pracuje již řadu let jako tesař se dřevem – přírodním a stavebním materiálem, který se používá na celém světě. Při svých cestách se Karsten Krüger snaží chovat svědomitě ke svému okolí a životnímu prostředí.