Cestování na maximum
Nádraží Šanghaj - Hongqiao ve východní části Číny přepraví téměř 219 miliónů cestujících ročně a je tak jedním z největších nádraží na světě. Je jako labyrint, jehož tajemství zná jen málokdo – Zhu Hongyan je jedním z nich.
Návštěva na jednom z největších nádraží na světě
Do odjezdu expresního vlaku do Pekingu zbývá jen deset minut, když se na Zhu Hongyan vrhne mladá žena. Vlak jede z osmé koleje, žena v obrovské hale ztratila orientaci. Zhu jí ukazuje cestu a doprovází ženu několik metrů. Žena s kufrem v ruce se řítí ke kontrole jízdenek a stíhá to těsně předtím, než se zavřou dveře.
Zhu Hongyan je vlastně zástupkyní vedoucí úklidového týmu na nádraží Šanghaj - Hongqiao. Její povolání ji však nutí často improvizovat. Ukazuje pasažérům cestu. Pomáhá, když někdo ztratí telefon nebo když je zapotřebí pomoc lékaře. Díky svému zaměstnání se stává manažerkou, kterou sice moc lidí nevidí, současně je však pro nádraží, které je považováno za jedno z největších na světě, nepostradatelná.
Až 45 hodin ve vlaku
Každý den přivítá nádraží Šanghaj - Hongqiao téměř 400 000 cestujících. Pocházejí z celé Číny, hovoří 300 různými jazyky a mimoto místními dialekty. Cestující odtud cestující po celé zemi. Do cca 2 500 kilometrů vzdáleného Kunmingu trvá cesta vlakem až 36 hodin. Do 4 000 kilometrů vzdáleného Urumči je to 45 hodin. Mnoho cestujících má proto v igelitových sáčcích uložené potraviny na několik dnů. U stánků se prodávají místní speciality: tofu naložené v čaji, pražené arašídy s chilli a sušené švestky. K tomu slazený zelený čaj a Coca-Cola. Někdy jsou vlaky vyprodané již několik dnů předem. Pasažéři přicházejí dříve, aby nezmeškali svůj vlak, a raději se ještě několik hodin prospí. Často s hlavou na svých kufrech přímo uprostřed shonu.
Čistota na prvním místě
„Je zde stále plno“, říká Zhu. Je jí 40 let a nosí bílou blůzu a modré kalhoty. Vlasy má pečlivě vyčesané nahoru. Již pět let pracuje na nádraží na západě velkého města. Na začátku to pro ni byla jen práce. Dnes své zaměstnání vnímá jako určitou výsadu. Mnoho cestujících by si jejích kolegů ani jí nepovšimlo. To však je pro Zhu známka toho, že svou práci dělá dobře. „Když je čisto, cítí se pasažéři dobře“, říká. Také proto je čistota na prvním místě.
Nádraží je komplexní systém, jehož tempu Zhu rozumí. Cíleně se pohybuje v chaosu. V jejím týmu, který odpovídá za druhé a třetí podlaží třípatrové budovy, pracuje 30 kolegů v každé směně. Dříve ušla Zhu až 50 000 kroků denně. Od letošního roku začal její zaměstnavatel Huatie Lüfu používat mycí stroje od firmy Kärcher. Pro Zhu a její tým to znamená jednoznačné usnadnění práce. Dnes již za den absolvuje jen 10 000 kroků. Zbytek stráví na podlahovém mycím stroji s místem pro řidiče B 250 R, a točí svá kolečka po nádraží dlouhém kilometr.
Stroje zajišťují bezpečnost
Téměř všichni cestující s sebou vozí láhev s čajem, do které si na toaletách a ve vlacích mohou dolévat horkou vodu. Mnoho pasažérů má před sebou dlouhou cestu, a proto ještě rychle něco snědí, než vyrazí. Dříve, když se něco rozlilo nebo upadlo, musela Zhu a její tým vytáhnout kbelík a mop. „Plochy ale schnou velice pomalu“, říká. Pasažéry bylo nutno kolem daného místa převést, jinak hrozily úrazy. Nyní se svými stroji pracovníci přejedou znečištěné místo, které je hned suché a dá se po něm chodit.
Pomocí vysílaček informuje svůj tým, kde je zrovna nutný zásah. Od letošního roku je přitom v nasazení více než 50 strojů od firmy Kärcher. Stojí na různých stanovištích v budově. Malé stroje se vyrábějí v Číně, velké pocházejí z Německa. Tam Zhu ještě nikdy nebyla. Avšak tato země je díky mnoha kvalitním výrobkům skutečným pojmem. Ne bezdůvodně se Německo v čínštině nazývá „země ctností“.
Na nádraží Šanghaj - Hongqiao je v nasazení celkem 27 podlahových mycích strojů s odsáváním a místem pro řidiče.
Mimo jiné podlahový mycí stroj BD 50 / 70 R Bp Pack Classic, který je díky svému malému poloměru otáčení vhodný zejména na klikaté prostory nádraží.
A podlahový mycí stroj B 250 R Bp, který je dimenzován pro velkoplošné nasazení.
Flotilu podlahových mycích strojů s místem pro řidiče doplňuje několik ručně vedených podlahových mycích strojů s odsáváním, univerzální čistící stroj a čistič eskalátorů.
Dalším tajemstvím, které zná jen Zhu, je její kancelář. Cesta do ní připomíná romány pro mládež o Harry Potterovi, ve kterých jen kouzelníci znají přístup na nástupiště 9 ¾. Návštěvník musí projít obchodem s hračkami, kde se na regálech hromadí čínští dětští hrdinové. Za pokladnou jsou téměř neviditelné dveře s malou, stříbrnou klíčovou dírkou. Správným klíčem se za nimi otevře místnost, o které zvenku nikdo nemá tušení. V ní je gauč, psací stůl, chladnička a mikrovlnka. Je to malá oáza klidu, ve které se pracovníci mohou naobědvat, projednat operační plány a strávit přestávku.
Největší stěhování národů na světě
Nejvíce stresovým obdobím v roce jsou dny okolo svátku jara. Čínský nový rok se slaví na jaře. V tu dobu se vydává na cestu do vlasti téměř 700 miliónů lidí z celého světa – a většina volí vlak. Svátek je považován za největší stěhování národů na světě. Cestující jsou obloženi dárky. Kdo si to může dovolit, přiveze svým rodičům z města nový telefon. Zemědělci přepravují to nejšťavnatější ovoce ke své rodině. Celá prasátka se zabalí a nosí je na ramenou.
Pro Zhu nejsou tyto dny vždy lehké. V Šanghaji žije tato čtyřicátnice již více než deset let. Společně s manželem pracuje pro státní podnik. Její rodné město se nachází v Anhui, několik set kilometrů vzdálené provincii. Přistěhovalci mohou své děti přihlásit do škol v Šanghaji jen v omezeném rozsahu.
Proto i její dcera žije u prarodičů. „Dříve se mne často ptala, proč se všichni rodiče vrací na svátek jara, já však ne“, vypráví. Zhu se chvěje hlas, když si na to vzpomene. „Já však mohla pomáhat, aby ostatní děti mohly vidět své rodiče“, říká dnes. To že je na to hrdá, je patrné i z toho, jak přitom narovná ramena. S rozhodností přikyvuje. I to je její povolání. Mimoto si může vzít volno, když svátek jara skončí a provoz se uklidní. Pak nasedne Zhu s manželem do vlaku, který jede domů – samozřejmě na nádraží Šanghaj - Hongqiao.
5 SKUTEČNOSTÍ O ŠANGHAJI
• Šanghaj má více než 23 miliónů obyvatel a je tak třetím největším městem na světě.
• Nachází se zde mnoho univerzit, muzeí a výzkumných zařízení a metropole je tak významným kulturním a vzdělávacím centrem.
• Šanghaj je přímo spravovaným městem a má status provincie a je podřízena přímo čínské centrální vládě.
• Její přístav je největším kontejnerovým překladištěm světa.
• Vynikající dopravní napojení města přispělo rozhodující měrou k jeho silnému hospodářskému úspěchu.