„Myslíš si, že máš vše pod kontrolou, a pak Tě překvapí Dakar.“ Tak popisuje Filipe Ferrao, mechanik v X-raid teamu zkušenost jedinečného závodu na 9000 kilometrů ve třech zemích. Téměř dva týdny na cestě, z toho šest dnů ve výšce nad 3000 metrů. Neuvěřitelná zátěž pro piloty, vozy – a všechny ty stroje, které v zákulisí tvrdě pracují na úspěchu rallye.

Vše stejné, a přece jiné.

Dne 2. ledna 2017 odstartovalo 318 vozů ve městě Asunción (Paraguay) na velkou Rallye Dakar, 220 z nich dosáhlo o dvanáct etap později cíle Buenos Aires (Argentina). Výzva, zvládnout náročnou trasu v těžko přístupném terénu během krátké doby, je i dnes stále stejně velká, jako v počátečních letech. Avšak v zákulisí se přeci jen mnohé změnilo, neboť dnes nespočet pomocníků zajišťuje pokud možno bezproblémový průběh.


Například 60 pracovníků lékařského personálu se staralo v roce 2017 o zdraví pilotů, bezpečnost akce podporovalo 22.000 úředníků. Kuchyňský servis, úklidový personál a montážní týmy pracovaly tvrdě na tom, aby na konci každé etapy čekal připravený tábor – stan s kantýnou se zásobováním od 4.30 hodin ráno až do pozdních nočních hodin. Vedle organizátorů, kteří se starali o zdárný průběh, tvořily vlastní týmy mechaniků a techniků důležitou páteř pro piloty. Sice je nenásledovaly přímo na závodní trase, nýbrž na asfaltových silnicích, zato začínala jejich práce teprve na konci každé etapy, když se kontrolovaly vozy rallye. I firma Kärcher se vydala cestou Dakaru s Cleaning Centrem a mobilním triem.

1_GIFKarte_de
3_620_Aufbau Cleaning Center

Čistota uprostřed ničeho

Z toho, že specialista na čištění sponzoruje Rallye od roku 2012, profitovali doposud všichni piloti. Neboť jako každý rok bylo i v roce 2017 postaveno velké Cleaning Centrum, na konci osmé etapy ve městě Salta. „Centrum musí fungovat zcela nezávisle, bez přípojky elektrické energie a vody“, vysvětluje Ivan Villamil z Kärcher Jižní Amerika. „V tom vězí hodně organizace a logistiky. Včetně dopravy potřebují naši technici a specialisté na průmyslové stavby pět dní, než je vše připraveno pro velké nasazení.“

Jeden technik na motorku nebo auto, dva na kamion, tak pracovali devět hodin v souznění. „V nejlepším roce jsme zvládli ve dvou dnech 2.500 vozidel – to bylo ještě výrazně více účastníků, a někteří se dokonce zastavili se svým vozem dvakrát. “Žádný div, že po takové pekelné jízdě byl spánek skutečně zasloužený. „Ale odpočinek není dlouhý – stany se další den hned bourají. To tedy znamená brzy ráno vstát, vše složit a naložit, aby odjezd byl možný již v poledne.“

Kärcher on the road

Ti dva od firmy Kärcher podporovali týmy, X-raid a KTM, a dostali jako podporu doplňkový servis s sebou na cestu. Neboť tři dobrodruzi z Kärcher Argentina cestovali s pickupem a vysokotlakým čističem, aby vybudovali každý den v cíli mobilní čisticí stanici.

„Většinu času jsme bojovali s nadmořskou výškou, deštěm a blátem“, vypráví Juan José Pisacane, vedoucí prodeje Professional u Kärcher Argentina. „Ale přeci jen na začátku ve městě Resistencia jsme poznali, co znamená pracovat v horku, při 55 stupních Celsia. Ani akreditační nálepky nechtěly držet na našem pickupu.“
Trio Desafío bylo na každé etapě před piloty v táboře, vyhledalo v řízeném chaosu místo a zorganizovalo potřebnou vodu. Většinou poskytlo cisternu příslušné město, jinde vypomohli hasiči.

5_620_Kärcher Pickup Truck

Mechanici pod tlakem

Vlastní čištění prováděli mechanici týmů. „Otevřít kapotu, vyčistit prostor motoru, filtr a chladič, zkontrolovat silně namáhané díly nebo ty s omezeným výkonem – i přes časovou náročnost hlavně nepřehlédnout žádné detaily“, popisuje úkol Filipe Ferrao z týmu X-raid. Na MINI John Cooper Works byly pro čištění a údržbu zapotřebí přibližně tři hodiny, pokud nevznikly větší problémy z důvodu technických obtíží. Mechanici byli při své práci za vysokotlaký čistič skutečně vděční, neboť: „Je příjemnější se nerýpat v bahně – a samozřejmě je také daleko více vidět.“


A tak to bylo, den za dnem za nepříznivých podmínek podávat nejvyšší výkon. „Najíš se, když k jídlu něco je, a spíš, když to zrovna jde. Jinak pracuješ – to je režim Dakar“, vypráví Ferrao. Jelikož je spánek spíše nedostatkovým zbožím, bylo využito každé místo, jedno zda ve stanu, ve stanu na střeše kamionu nebo na polním lůžku pod bočnicí kamionu. A závěr od Filipa Ferrao: „Tento rok pronikaly déšť a chlad až do morku kostí – ale v roce 2018 se samozřejmě objevíme znovu.“


Pozadí

8_620_Wüste
8_620_Wasserbecken_neu

Od bloudění až do Dakaru

Fascinující kořeny Rallye Dakar sahají do let 1970. Francouz Thierry Sabin zabloudil v roce 1977 na Rallye Abidjan-Nizza v libyjské poušti. Inspirován tímto ohromujícím zážitkem založil v roce 1979 Rallye Dakar. O čtyři roky později vešel tento mýtus konečně ve známost, když v písečné bouři v poušti Ténéré (jižně od Sahary) ztratilo více než 40 pilotů orientaci a někteří z nich potřebovali celé čtyři dny, než se opět vrátili na trasu. Od té doby se stal Dakar nejznámější dálkovou pouštní rallye světa. Pro ty, kteří podstoupí toto dobrodružství, stále ještě platí hlavní myšlenka, kterou Sabin kdysi formuloval takto: „A challenge for those who go. A dream for those who stay behind.”

Voda – drahocenná surovina

Zvláštní pozornost byla věnována z důvodu nedostatku vody opět nízké spotřebě drahocenné suroviny. Mobilní týmy, jako Cleaning Center, shromažďovaly použitou vodu, upravovaly ji a použily ji znovu. Vodu potřebnou v Cleaning Centru k čištění odevzdal tým na konci akce navíc certifikovanému partnerovi, který ji po úpravě odvedl do systému pitné vody.