POHODA NA CESTÁCH – KDO TU UKLÍZÍ?

Když se plánuje nějaká velká cesta, hraje při hledání vhodného cíle a preferovaných dopravních prostředků důležitou roli celá řada osobních faktorů. Jen zřídka však přemýšlíme o tom, kolik lidí na pozadí se vlastně musí starat o to, aby vše probíhalo hladce. Velmi důležitým aspektem je přitom čistota, protože vytváří potřebný faktor pro dobrý pocit a pohodu. Projdeme si třeba takovou modelovou cestu s různými dopravními prostředky od jízdního kola až po výletní loď – a podíváme se do zákulisí úklidových prací.

Nextbike

Tak jdeme na to: s kolem na nádraží.

Předpokládejme, že naše cesta začíná naprosto uvolněně. Zavazadla jsou již odeslána do přístavního města, kde bude přistavena výletní loď. Abychom se dostali na nádraží, rozhodli jsme se pronajmout si jízdní kolo. Tento trend v současné době dobývá svět. Aktuálně existuje na trhu mnoho poskytovatelů. Jedním z nich je společnost nextbike, jejíž kola jsou k dispozici ve více než 150 městech na celém světě. Společnost udržuje vysoké standardy údržby a čištění jízdních kol.

Jak to funguje?

Ve větších městech jsou stálé servisní týmy, které jsou na cestách v třísměnném provozu 24 hodin denně, kontrolují kola, provádějí údržbu a přerozdělení. Pomocí servisní aplikace se pracovníkům ukazuje, které stanice má navštívit nejdříve. Mají s sebou hadry na čištění, čisticí sprej, chránič řetězu a nářadí, aby mohli dát kola zase do pořádku. Navíc společnost nextbike pracuje se systémy specifickými pro stanice, kde jsou kola zafixována na desce se stojany, aby mohla být provedena rozsáhlejší údržba a čištění. Zde nacházejí své uplatnění vysokotlaké čističe, aby se stanice zbavily plevele, mechu a oleje.

Generální opravy všech kol se provádějí jednou ročně po sezóně. V oblastech s mírným podnebím zůstávají jízdní kola většinou i v zimě venku, a tedy stále k dispozici. Při drsném počasí se uskladňují.

Nextbike2

Vlak přijíždí: japonské čištění

Dorazili jsme na nádraží a pozorujeme obvyklý shon. Krátce před příjezdem expresního vlaku se u kolejí shromažďuje nejen stále více čekajících pasažérů, ale i skupina pracovníků úklidu. Jejich úkol: bleskově uklidit vlak během výstupu a nástupu cestujících tak, aby bylo ve chvíli odjezdu zase vše v pořádku.

Jak to funguje?

U úklidových prací v časově řízeném vlakovém provozu jde především o jedno – perfektně zorganizovaná práce a rychlost. Vizuální čištění se v provozu provádí jako tzv. „Japonský úklid“. To znamená, že u každých dveří přijíždějícího vlaku čeká jeden pracovník, po zastavení vlaku nastoupí, uklidí sekci až k dalším dveřím a zase vystoupí.

Koberce se čistí bateriovým koštětem, sbírají se odpadky. V noci, když vlaky stojí, lze provádět rozsáhlejší práce. Skvrny na čalounění se odstraňují pomocí nástřikových extraktorů, při větších znečištěních se musí sedačky demontovat a přichází na řadu čištění suchým ledem – sedačky pak nejsou mokré a lze je rychle znovu začít používat. Sanitární zařízení se čistí pomocí mopu a vysavače pro vysávání mokrých a suchých nečistot.


Vše o cestování: nejkrásnější železniční tratě

Transsibiřská magistrála je legendou od roku 1891. S více než 9.288 kilometry mezi Moskvou a Vladivostokem je to nejdelší souvislé železniční spojení na světě. Abyste kompletní trasu absolvovali, museli byste být na cestě celých sedm dnů.

Eastern & Oriental Expres se svými 17 vagony je pozůstatkem časů minulých a přenese své pasažéry do koloniální éry. Kdo v Singapuru nastoupí do klimatizovaného vlaku, dostane čaj servírovaný majordomem. Cesta do Bangkoku s několika zastávkami trvá tři dny.

 

Glacier Express startuje ve švýcarském Svatém Mořici. Alpy kantonů Valais, Uri a Graubünden se táhnou kolem cestujících, kteří si mohou vychutnat i slavnostní hostinu ve výšce 2.000 metrů.

Chihuahua-Pacific-Express, zvaný také El Chepe, si razí cestu Mexikem kolem Copper Canyon. Pro tuto krajinu jsou charakteristické kamenné srázy, serpentiny a řeky. V nadmořské výšce 2.000 metrů se představují nezapomenutelná panoramata.


Nad mraky v čistotě: příprava na přistání

Po příjezdu na letiště vlakem jdeme dále k odletové bráně. Podle informací má Airbus 320 celkem 180 míst. Provádět úklid v těch nejužších prostorách před každým letem je skutečně neobyčejná výzva – zároveň je však při letu velmi důležitý faktor pohody na palubě.

Japanische Reinigung 3

Jak to funguje?

Pro úklidové týmy na letištích začíná sportovní výkon ve chvíli, kdy je letoun uvolněn k úklidu. Tak to je i u společnosti Losch Airport Service Stuttgart GmbH. Do Airbusu 320 nastupuje zadním vchodem šest pracovníků. Čtyři z nich připravují odpadky v prostoru pro cestující k odnesení a pokládají pásy na sedačky. Jeden pracovník v té chvíli uklízí kuchyň, další toalety vzadu. Jakmile jsou tyto práce hotové, přebírá kolega vysávání pomocí vysavače s bateriovým pohonem, dva otírají stolky, jeden sbírá odpadky a jeden uklízí toalety vpředu. To vše musí být vyřízeno během 15 minut – když to není ideální, tak paralelně s prací cateringového týmu nebo posádky. Také doplňkové úkoly, jako např. doplňování vybavení na toaletách nebo časopisů Airline do kapes na sedačkách, se musí stihnout v tomto čase.

V noci, když letadla stojí, je to o něco klidnější. To se čistí ale i stěny, okna a odkládací prostory na zavazadla. Je třeba připravit letadla pro čistění zvenku – to znamená zalepit nebo uzavřít různé spoje, aby se dovnitř nedostala voda. Pak je to jako v myčce na auta s pěnou, buďto v mycí hale nebo na vlastních místech určených k mytí.


Vše o cestování: bláznivá fakta o létání

Doporučuje se, aby kapitán a kopilot dostávali na palubě odlišné potraviny, aby se zabránilo možné otravě jídlem.

 

Citlivost chuťových pohárků se může z důvodu vzduchu na palubě letadla snížit asi o 30 procent.

 

Lidské tělo ztratí během tříhodinového letu průměrně 1,5 litru vody. Nezapomínejte tedy pít!

I přes zákaz kouření najdete na každé toaletě na palubě popelník. To je podle Evropské agentury pro bezpečnost letectví předpis. Pokud by někdo na toaletě letadla i přes zákaz kouřil, musí mít možnost uhasit a odhodit svoji cigaretu do popelníku.

Největší letiště světa se nachází v USA. V Atlantě. V roce 2017 z tohoto mezinárodního dopravního uzlu odletělo nebo zde naopak přistálo více než 100 milionů cestujících. Druhé místo z 10 obsadil Peking, třetí místo pak Dubaj.


Konečně u cíle: lesknoucí se výletní loď.

Výletní loď, která má pojmout něco kolem 3.000 pasažérů, již čeká v přístavu. Na palubě takového plovoucího hotelu je bezpočet úkonů v rámci úklidu a čištění – dokonce i vnější plášť chce vypadat udržovaně.

Kreuzfahrtschiff

Jak to funguje?

Aby se stěny lodi zbavily stop povětrnostních vlivů a jiných znečištění, lze pracovat s ručním nástřikovým zařízením, což je však časově náročná a nákladná činnost. Specialista na aplikace s vysokým a nejvyšším tlakem, společnost WOMA, proto vyvinula Magnet Lizard. Pracuje s maximálně 45 l / min při tlaku 3.000 bar. Pro porovnání: v hloubce 10.000 metrů pod hladinou moře je tlak 1.000 bar. Speciální nosníky pro předčištění mohou navíc pomoci při odstraňování nánosů mořských řas nebo mušlí. Dobrý trik: navzdory velkým silám se zpětným rázem není potřeba žádný vakuový systém, který by držel Magnet Lizard na místě – k tomu slouží osm vysoce výkonných magnetů. Čištění vnějšího pláště tak probíhá snadno a rychle. Magnet Lizard vykoná práci až za čtyři manuální nástřiková zařízení a navíc není potřeba stavět lešení.

Naše fiktivní cesta tedy ukázala jednoznačně: zajistit čistotu v běžném provozu dopravních prostředků je důležitá a současně velmi náročná práce. Pouze v případě, kdy jsou metody, stroje a procesy čištění navzájem co nejlépe sladěné a pracovníci působí kompetentně, běží vše hladce – a faktor pohody na cestách je zaručen.

Schiffreinigung

P.S.: A co když loď přistane? Sdílení aut na cestách.

Samozřejmě cesta nekončí v přístavu. Abychom mohli prozkoumat město, zalogujeme se do platformy Carsharing/sdílení sut a vyhledáme si nejbližší auto. Dobře, že někdo ve společnosti car2go také dohlíží, aby byla vozidla v řádném stavu.

Jak to funguje?

Více než 3 miliony zákazníkům po celém světě, 25 poboček v 8 zemích, 14.000 vozidel: i přes globální působení udržuje společnost car2go jednotné standardy. Za čištění jsou zodpovědné mobilní servisní týmy, které se často na místě postarají o drobné čisticí a servisní práce. Je-li to nutné, používají se existující mycí zařízení – vlastní mycí linky společnost car2go nemá. Na některých pobočkách se však mytí provádí na zvedácích určených k tomuto účelu.

Celý proces čištění a údržby je řízen pomocí určených ukazatelů, např. podle počtu pronájmů vozidla, nebo zákonných předpisů, např. technické kontroly TÜV. Podle toho se poskytovatelé služeb automaticky objednávají a starají o vozidla. Pokud zákazníci přes servisní aplikaci nahlásí a zdokumentují silně znečištěné auto, okamžitě je zadán požadavek na čištění. V celkovém pohledu i zde hraje čistota a stav vozidel významnou roli, aby bylo možné zákazníkům nabídnout všestranně uspokojivý požitek z jízdy.