Nejdelší kamiony světa
Patří k Austrálii jako klokani a Velký bariérový útes: Road trains zásobují odlehlé oblasti zbožím všeho druhu. Více než 50 metrů dlouzí a 130 tun těžcí jsou tito králové silnic. Přesto extrémní teploty a agresivní nečistoty tyto giganty zanášejí. Běžné mycí zařízení by tu neuspělo.
Králové silnic
Je sporné, odkud název oblasti Pilbara na západě Austrálie pochází. Někteří se domnívají, že vznikl z „bilybara“, což znamená v jazyce Aboridžinů „suchý“. Jiní říkají, že vychází ze jména místního druhu ryby. Jedno, odkud jméno pochází, region nabízí přírodu nevídané krásy a některé z nejstarších přírodních krajin světa. Nekonečně široké pouště, skalnaté soutěsky a odlehlá osídlení. Tento region má ale ještě jednu tvář. V srdci australského báňského průmyslu se těží velké množství ropy, soli, zemního plynu a železné rudy.
Pro spojení regionu se zbytkem obrovské země urážejí řidici tak zvaných road trains dlouhé trasy. Road trains, to jsou ohromné kamiony, které v australské pozemní dopravě zásobují odlehlé regiony. Nikde na světě jich nenaleznete více nebo delší. Stovky těchto nákladních vozů jezdí pro logistickou firmu Linfox. Přepravují nejen denně vytěžené nerostné bohatství, ale zásobují region i životně důležitým zbožím jako potraviny nebo palivo.
S jedním z těchto nákladních vozů jezdí Rob Harrison, který zde pracuje již 20 let a zná krajinu jako své boty. Od červeného písku široké pustiny až po křišťálovou vodu oceánu – viděl vše, co může region nabídnout. A je truckerem z přesvědčení.
Robův den začíná brzy. „Vstávám ráno ve 4.30 a cvičím. „Ten, kdo se musí soustředit dlouhé hodiny za volantem, potřebuje kompenzaci. „Rád chodím s přáteli plavat“, ale propadl jsem pádlování ve stoje. „Brázdím na paddleboardu vlnami jako šílenec.“ Po tréninku se jde do práce, k volantu kamionu za více než milion dolarů.
Důležitá dodávka
Dnes se jede do oblasti Marble Bar, přibližně 200 kilometrů do vnitrozemí. Nafta v Robově cisterně je elixírem života tamního dolu. „Bez našich zásobovacích jízd by se zastavily generátory, kantíny by neměly jídlo, stroje by neběžely.“
Marble Bar je považováno za jedno z nejteplších míst světa. Teploty nad 40 stupňů nejsou neobvyklé. Krajina je nehostinná a představuje výzvu pro lidi a stroje. „Pokud teploty vzrostou na 35 stupňů, dochází k písečným bouřím. Ty vypadají z dálky fantasticky, ale ten, kdo některou z nich musí projet, zjistí hned: Písek se usadí všude“, vypráví Rob. Všudypřítomný železitý prach v okolí dolů udělá své.
Po stovkách kilometrů na špinavých a částečně nezpevněných cestách je vše pokryto prachem. „Musím se postarat nejen o to, aby se produkt dostal na místo. Musím dbát i na to, aby byl bez problémů a bezpečně vyexpedován a nedošlo k jeho kontaminaci.“ Z toho důvodu kontroluje Rob cisterny a čistí připojovací místa na kamionu dříve, než nakládku složí. Pak se opět vydá na cestu rozlehlou krajinou Pilbary.
Tak, jak je region po většinu roku rozpálený a suchý, tak je rozmoklý v období dešťů. Zvlášť pak od listopadu do května promění náhle přicházející silný déšť prašné cesty v blátivé závodní dráhy. I to je výzvou pro těžké road trains. „To se hned usadí 300 kilogramů bahna na podvozku auta“, vypráví Rob.
Čistota je bezpečnost
Ať prach a písek nebo vlhké bláto, obojí ohrožuje spolehlivost kamionu. Přitom mají vysoké standardy bezpečnosti a čisté kamiony pro firmu Linfox zásadní význam. Běžná mycí linka pro nákladní vozy není vhodná pro road trains dlouhé více než 50 metrů. Proto pověřila firma Linfox firmu Kärcher vývojem čisticího systému speciálně upraveného pro nadměrné nákladní vozy.
V úzké spolupráci byla vyvinuta vysoce moderní a jedinečné mycí zařízení. Čtyřstupňový proces čištění umožňuje omýtt silniční obry již při prvním průjezdu.
V prvním kroku se road train ochladí studenou vodou. To chrání povrchy při dalších krocích. Následně přejede truck speciální systém k čištění podvozku. Zároveň se očistí kola a boky vozidla několika rotujícími vysokotlakými tryskami. V třetím kroku je v případě potřeby k dispozici stacionární vysokotlaký čistič se dvěma pracovními místy na dvou úrovních pro manuální uvolnění zvlášť silně ulpívajících nečistot. Ve čtvrtém a posledním kroku projede kamion rámem osazeným vysokotlakými tryskami. Přitom se opláchnout pozůstalé nečistoty. Následně se gigant objeví v novém lesku.
„Mycí linka nám usnadňuje život. V našem oboru hraje čas vždy důležitou roli“, říká Rob, „Vyčistit můj 50 metrů dlouhý truck za 15 minut je velkolepé.“ Před vývinutím nového čisticího systému se vozy myly vysokotlakým čističem s velkým podílem ruční práce. Vyčistit jeden jediný kamion trvalo i pět hodin. Drahocenný čas. „Dnes tudy jednoduše projedu, aniž bych musel něco dělat. Stočím kola rovně, vše ostatní vyřídí mycí zařízení.“
Po zastávce na čištění se Rob opět vydá na cestu do dálav Pilbary. „I přes tvrdé podmínky a nelidské horko je to pro mne magické místo.“ Na odloučení, samotu, tvrdou práci a dlouhé dny Rob rychle zapomene, když jeho pohled spočina na jedinečné krajině. „Člověk si musí udělat jen čas a přihlížet.“
5 ZNAKŮ PILBARY
- Pilbara je jedním z devíti regionů spolkového státu Západní Austrálie.
- Na více než 500.000 km2 žije 67.000 lidí.
- Klima je charakteristické vysokými teplotami s nízkými srážkami a nízkou vlhkostí vzduchu.
- V oblasti Pilbary se nacházejí největší ložiska železné rudy na světě.
- Vedle těžby nerostů a ropného průmyslu je turismus důležitým faktorem regionu.