Celosvětový zdroj dobrého pocitu: čistý domov
Svět se věnuje úklidu něco přes dvě hodiny týdně. Zda přitom sází na mop a koště, preferuje parní čištění nebo domácí práce raději přenechá robotickému vysavači, se po celém světě liší. V otázce „proč“ jsou však všichni zajedno: pro 94 % dotazovaných je důležitý čistý domov.
Přitom jasně vedou Brazilci s 99 %, Němci jsou přesně na průměru a v amerických domácnostech útočí na prach a nečistoty až čtyři různé vysavače. Tyto a další zajímavé poznatky ukazuje „Studie společnosti Kärcher o čištění v roce 2018“.
Ocet, parní čistič a spol. – v každé zemi se úklid provádí jinak
83 % Němců používá při úklidu elektrické pomocníky, čtvrtina Američanů při úklidu hovoří sama se sebou a polovina Poláků miluje svůj parní čistič – nejen doba trvání a důležitost čištění domácnosti se v mezinárodním měřítku liší, i u zvyklostí platí: v každé zemi se úklid provádí jinak.
Interview s odborníkem: Zvyklosti při úklidu v USA a v Japonsku
O japonské úklidové morálce a „quick cleaning“ v USA
2,47 osoby, 65 metrů čtverečních obytné plochy v regionu Tokio, jeden domácí mazlíček v každém pátém domě – to je statisticky průměrná domácnost v Japonsku. Obytná plocha mimo hlavní město činí téměř 110 metrů čtverečních. V amerických domácnostech žijí průměrně 2,5 osoby. Mají přitom k dispozici asi 220 metrů čtverečních, které sdílí téměř 70 % mimoto s domácím mazlíčkem – stejně jako v Japonsku většinou se psem nebo kočkou. Dvě země, dva rozdílné životní styly – to je důvod, proč blíže poznat zvyklosti při čištění domácnosti v Japonsku a USA. Při rozhovoru s Kenji Asaki z japonské pobočky Kärcher a s Danem Hayes z USA stála v centru pozornosti otázka: Jak se čistí na dané straně Pacifiku?
Japonsko z ankety vyšlo se dvěma extrémními hodnotami: jako stát s nejvyšší technickou afinitou, avšak s nejkratší dobou věnovanou úklidu. Můžete to objasnit?
Kenji Asaki: Úklid je u nás jednou z nejdůležitějších činností v domácnosti – podle jedné ankety 40 % respondentů čistí svůj byt nebo dům každý den, dalších 40 % jednou za dva až tři dny. Díky tomu, že se čištění provádí často, jde to jednoduše rychleji. K tomu také přispívá to, že se doma zouváme – to má podstatný vliv na tom, že se především podlahy neznečistí tak rychle. Je nesporné, že my Japonci máme dobrý vztah k technice. Je proto jen logické, že také v domácnosti používáme elektrické pomocníky. Spotřebičem první volby je přitom vysavač, také robotické vysavače se těší stále větší oblibě.
Je úklid „mezi“ obvyklý také v USA?
Dan Hayes: My v USA máme podobně jako v Japonsku tendence čistit naše byty a domy pravidelně i v průběhu týdne – tzv. „quick cleaning“ je široce rozšířené. To bylo dříve jinak a vzniklo to jednoduše tak, že v mnoha domácnostech jsou všichni členové zaměstnaní a víkendy chtějí využít k odpočinku. V USA jsou na čištění podlah velice oblíbené mopy, u elektrických přístrojů rovněž v prodeji převládá vysavač.
Znamená to, že koberce jsou v obou zemích oblíbenými podlahovými krytinami?
Dan Hayes: U nás v USA to je pravda. Američané v Severní Americe milují koberce, a vzhledem k stále lepším a odolnějším materiálům jsou stále více oblíbenější. V současné době vedou koberce žebříček podlahových krytin, na druhém místě jsou parkety a keramická dlažba. Především v obývacích pokojích a ložnicích pro Američany nic nepřekoná teplou útulnou atmosféru koberce.
Kenji Asaki: Dnes lze nalézt v Japonsku v téměř každém domě dřevěné podlahy. My v Japonsku pracujeme bodově s rohožemi Tatami – ty jsou vyrobeny z pletené nebo lisované rýžové slámy a pokládají se jednotlivě, především v obytných prostorách.
To znamená, že v japonských domech najdeme převážně velkorysé obytné kuchyně, podobně jako v USA?
Kenji Asaki: Ano, trend směřuje k tomu, vytvářet obývací a jídelní prostor společně s kuchyní jako jeden velký pokoj. Ten je také nejvíce frekventovaný a při čištění domácnosti je na prvním místě. Při tradičním velkém ročním úklidu ‚Year-end cleaning‘, který je v Japonsku ještě velice rozšířený, rovněž začínáme v kuchyni. Ale i koupelna je po celý rok na prvních místech v seznamu úkolů.
V Japonsku si obvykle zouváte boty – čím se japonské úklidové zvyklosti ještě liší od jiných států?
Kenji Asaki: Myslím, že tato skutečnost ovlivňuje úklidové zvyklosti do té míry, že naše podlahy téměř nejsou znečištěny pískem nebo bahnem. Mimoto velice silně dbáme na čistotu i mimo naši vlastní domácnost. Nikoho by ani ve snu nenapadlo vyhazovat odpadky na ulici. Mimoto má akt čištění morální stránku: nejde jen o to, aby bylo čisto – čistota je také součástí výchovy. Například úklid tříd ve škole je součástí školního řádu.
Jak je to v USA – je pravda, že se u vás nešetří na přístrojích?
Dan Hayes: Typická americká domácnost se odehrává na několika poschodích. Není tak také neobvyklé, že nevlastníme jeden nebo dva, ale až čtyři různé vysavače. Pro každé podlaží a pro různé požadavky – ať již robotický vysavač na každodenní čištění nebo přístroje na mokré a suché čištění koberců. Tyto přístroje na hloubkové čištění koberců jsou ostatně na třetím místě co do oblíbenosti přístrojů na čištění v USA. Vzhledem k tomu, že naše domy jsou zpravidla relativně velké, máme také dost místa na uložení takového velkého počtu přístrojů.