Celosvětový zdroj dobrého pocitu: čistý domov

Svět se věnuje úklidu něco přes dvě hodiny týdně. Zda přitom sází na mop a koště, preferuje parní čištění nebo domácí práce raději přenechá robotickému vysavači, se po celém světě liší. V otázce „proč“ jsou však všichni zajedno: pro 94 % dotazovaných je důležitý čistý domov.

Graph_International

Přitom jasně vedou Brazilci s 99 %, Němci jsou přesně na průměru a v amerických domácnostech útočí na prach a nečistoty až čtyři různé vysavače. Tyto a další zajímavé poznatky ukazuje „Studie společnosti Kärcher o čištění v roce 2018“.

Ocet, parní čistič a spol. – v každé zemi se úklid provádí jinak

83 % Němců používá při úklidu elektrické pomocníky, čtvrtina Američanů při úklidu hovoří sama se sebou a polovina Poláků miluje svůj parní čistič – nejen doba trvání a důležitost čištění domácnosti se v mezinárodním měřítku liší, i u zvyklostí platí: v každé zemi se úklid provádí jinak.

Pro Brazilce je sice podle výsledků ankety čistý domov nejdůležitější, nejvíce času však úklidu věnují ruské domácnosti: se 3:05 hodinami týdně významně přesahují průměr 2:10 hodin.

Naproti tomu Japonci jsou při úklidu své domácnosti podstatně rychlejší: na tuto činnost vynakládají 1:09 hodiny týdně.

Se 2:15 hod. se také Britové pohybují minimálně nad průměrnou dobou úklidu – a nejméně jednou týdně část z toho připadne na auto: třetina britských mužů čistí svůj vůz jednou týdně, někteří z nich dokonce denně.

Po celém světě se intenzivně používají manuální čisticí přístroje, ale i električtí pomocníci, jako je vysavač. Zvlášť velký počet dotazovaných – a to 83 % - v Německu uvádí, že používá vysavač apod. Koště a mop má největší počet uživatelů v Rusku, a to 87 %.

Celkově používá 17 % respondentů z celého světa v současné době robotický vysavač, přičemž je rozdělení velice rozdílné: V Brazílii tato hodnota činí 4 %, v Číně 38 %.

Pokud by si měli vybrat jen jeden domácí spotřebič, rozhodla by se téměř polovina Poláků pro parní čistič – to je jednoznačné.

Na otázku, zda raději sáhnou při domácím čištění po chemických čističích nebo po starých osvědčených domácích prostředcích, odpověděli respondenti z celého světa rozdílně. 19 % Japonců používá klasické domácí prostředky jako ocet, citrón nebo kypřicí prášek, naproti tomu v Německu to je 54 %.

U 70 % dotazovaných Japonců se v kumbále najde čistič, v Rusku dokonce u 88 %. Zbývající dotazované státy se pohybují mezi těmito hodnotami.

 

V Číně má jen 29 % respondentů podporu svého partnera, rodiny nebo spolubydlících – většina respondentů tedy provádí úklid sama. Naproti tomu v Polsku je úklid domácnosti povýšen spíše na rodinnou událost: 55 % respondentů se dostává pomoci. Polsko tak zaujímá vedoucí pozici v mezinárodním porovnání – průměrně tato hodnota činí 39 %.

Zatímco se Francie s 1:38 hod. pohybuje lehce pod průměrnou týdenní dobou věnovanou úklidu, zpříjemňují se Francouzové tento čas hudebním doprovodem: téměř 40 % si jich během této práce zazpívá a zatančí. V USA 58 % respondentů rádo poslouchá hudbu, čtvrtina naproti tomu tráví čas poněkud jiným vedlejším zaměstnáním: mluví sami se sebou. V Německu více než dvě třetiny respondentů používají hudební doprovod, 8 % audioknihy – a téměř jedna čtvrtina se soustředí zcela a pouze na čisticí činnosti.

Výsledky se zakládají na on-line anketě institutu pro průzkum trhu Research Now, při které 9 125 osob odpovídalo na otázky k chování při čištění domácnosti ve své domovině. Výsledky z Brazílie, Číny, Německa, Francie, Velké Británie, Japonska, Polska, Ruska a USA reprezentují obyvatelstvo těchto států ve věku od 18 do 65 let.

 

DH

Interview s odborníkem: Zvyklosti při úklidu v USA a v Japonsku

O japonské úklidové morálce a „quick cleaning“ v USA

2,47 osoby, 65 metrů čtverečních obytné plochy v regionu Tokio, jeden domácí mazlíček v každém pátém domě – to je statisticky průměrná domácnost v Japonsku. Obytná plocha mimo hlavní město činí téměř 110 metrů čtverečních. V amerických domácnostech žijí průměrně 2,5 osoby. Mají přitom k dispozici asi 220 metrů čtverečních, které sdílí téměř 70 % mimoto s domácím mazlíčkem – stejně jako v Japonsku většinou se psem nebo kočkou. Dvě země, dva rozdílné životní styly – to je důvod, proč blíže poznat zvyklosti při čištění domácnosti v Japonsku a USA. Při rozhovoru s Kenji Asaki z japonské pobočky Kärcher a s Danem Hayes z USA stála v centru pozornosti otázka: Jak se čistí na dané straně Pacifiku?

 

Japonsko z ankety vyšlo se dvěma extrémními hodnotami: jako stát s nejvyšší technickou afinitou, avšak s nejkratší dobou věnovanou úklidu. Můžete to objasnit?

Kenji Asaki: Úklid je u nás jednou z nejdůležitějších činností v domácnosti – podle jedné ankety 40 % respondentů čistí svůj byt nebo dům každý den, dalších 40 % jednou za dva až tři dny. Díky tomu, že se čištění provádí často, jde to jednoduše rychleji. K tomu také přispívá to, že se doma zouváme – to má podstatný vliv na tom, že se především podlahy neznečistí tak rychle. Je nesporné, že my Japonci máme dobrý vztah k technice. Je proto jen logické, že také v domácnosti používáme elektrické pomocníky. Spotřebičem první volby je přitom vysavač, také robotické vysavače se těší stále větší oblibě.

 

Je úklid „mezi“ obvyklý také v USA?

Dan Hayes: My v USA máme podobně jako v Japonsku tendence čistit naše byty a domy pravidelně i v průběhu týdne – tzv. „quick cleaning“ je široce rozšířené. To bylo dříve jinak a vzniklo to jednoduše tak, že v mnoha domácnostech jsou všichni členové zaměstnaní a víkendy chtějí využít k odpočinku. V USA jsou na čištění podlah velice oblíbené mopy, u elektrických přístrojů rovněž v prodeji převládá vysavač.

 

Znamená to, že koberce jsou v obou zemích oblíbenými podlahovými krytinami?

Dan Hayes: U nás v USA to je pravda. Američané v Severní Americe milují koberce, a vzhledem k stále lepším a odolnějším materiálům jsou stále více oblíbenější. V současné době vedou koberce žebříček podlahových krytin, na druhém místě jsou parkety a keramická dlažba. Především v obývacích pokojích a ložnicích pro Američany nic nepřekoná teplou útulnou atmosféru koberce.

Kenji Asaki: Dnes lze nalézt v Japonsku v téměř každém domě dřevěné podlahy. My v Japonsku pracujeme bodově s rohožemi Tatami – ty jsou vyrobeny z pletené nebo lisované rýžové slámy a pokládají se jednotlivě, především v obytných prostorách.

To znamená, že v japonských domech najdeme převážně velkorysé obytné kuchyně, podobně jako v USA?

Kenji Asaki: Ano, trend směřuje k tomu, vytvářet obývací a jídelní prostor společně s kuchyní jako jeden velký pokoj. Ten je také nejvíce frekventovaný a při čištění domácnosti je na prvním místě. Při tradičním velkém ročním úklidu ‚Year-end cleaning‘, který je v Japonsku ještě velice rozšířený, rovněž začínáme v kuchyni. Ale i koupelna je po celý rok na prvních místech v seznamu úkolů.

 

V Japonsku si obvykle zouváte boty – čím se japonské úklidové zvyklosti ještě liší od jiných států?

Kenji Asaki: Myslím, že tato skutečnost ovlivňuje úklidové zvyklosti do té míry, že naše podlahy téměř nejsou znečištěny pískem nebo bahnem. Mimoto velice silně dbáme na čistotu i mimo naši vlastní domácnost. Nikoho by ani ve snu nenapadlo vyhazovat odpadky na ulici. Mimoto má akt čištění morální stránku: nejde jen o to, aby bylo čisto – čistota je také součástí výchovy. Například úklid tříd ve škole je součástí školního řádu.

 

Jak je to v USA – je pravda, že se u vás nešetří na přístrojích?

Dan Hayes: Typická americká domácnost se odehrává na několika poschodích. Není tak také neobvyklé, že nevlastníme jeden nebo dva, ale až čtyři různé vysavače. Pro každé podlaží a pro různé požadavky – ať již robotický vysavač na každodenní čištění nebo přístroje na mokré a suché čištění koberců. Tyto přístroje na hloubkové čištění koberců jsou ostatně na třetím místě co do oblíbenosti přístrojů na čištění v USA. Vzhledem k tomu, že naše domy jsou zpravidla relativně velké, máme také dost místa na uložení takového velkého počtu přístrojů.

AKJP